نی نی بان: شما می‌دانید که در دوران بارداری‌تان باید از چیزهای زیادی بپرهیزید در حالی که به همان اندازه کارهای دیگری وجود دارد که باید انجام دهید. ممکن است فکر کنید دنبال کردن این قوانین برایتان سخت خواهد بود. اما اگر درباره این قوانین اطلاعات دقیقی داشته باشید، رعایت کردن آن‌ها بسیار آسان است. در این مطلب به 10 مورد از شتباهاتی پرداخته‌ایم که در زمان بارداری باید از آن‌ها بپرهیزید. 1- بیش از حد خوردن. شاید بسیاری از افراد با بهانه‌هایی قابل قبول، بیسکویتی اضافه از ظرف بردارند، اما شما ن ...

نی نی بان: شما می‌دانید که در دوران بارداری‌تان باید از چیزهای زیادی بپرهیزید در حالی که به همان اندازه کارهای دیگری وجود دارد که باید انجام دهید. ممکن است فکر کنید دنبال کردن این قوانین برایتان سخت خواهد بود. اما اگر درباره این قوانین اطلاعات دقیقی داشته باشید، رعایت کردن آن‌ها بسیار آسان است. در این مطلب به 10 مورد از شتباهاتی پرداخته‌ایم که در زمان بارداری باید از آن‌ها بپرهیزید.

 

1- بیش از حد خوردن

 

شاید بسیاری از افراد با بهانه‌هایی قابل قبول، بیسکویتی اضافه از ظرف بردارند، اما شما نباید این کار را انجام دهید. شاید مادر شما کیک و شیرینی برایتان بیاورد تا نوه‌ کوچک‌اش را چاق‌تر کند، اما کارشناسان می‌گویند که احتیاجی به بیش از حد خوردن نیست. در حقیقت شما تنها در دوره سوم بارداری‌تان (9 ماهگی) احتیاج دارید در روز 200 کالری بیش از قبل مصرف کنید. این برابر با یک موز و یک لیوان شیر یا دو تکه نان تست سبوس‌دار با کمی کره است (از روغن نارگیل استفاده کنید که برای شما خوب است). افزایش ناسالم وزن می‌تواند به سلامتی کودک آسیب برساند. به‌خصوص اگر قبل از بارداری اضافه وزن داشته باشید، خطر ابتلا به دیابت در شما افزایش می‌یابد که می‌تواند روی برنامه بارداری‌تان نیز تاثیر بگذارد.

 

2- فعالیت زیاد

 

ممکن است شما در هنگام بارداری حس یک ساعت را داشته باشد. کارهای بسیاری است که باید انجام دهید. خرید برای کودک‌تان، کلاس‌هایی که باید در آن‌ها ثبت نام کنید و برنامه‌های دیگری که باید به سرعت آن‌ها را به سرانجام برسانید. بارداری می‌تواند استرس‌آور باشد اما شما باید مراقب فعالیت بیش از حد خود  باشید. اگرچه باید کارهایتان را به پایان برسانید، خانه را برای کودک آماده کنید و برای ورودش کاملا آماده باشید اما هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی شما نیست. استرس می‌تواند به کودک داخل رحم شما آسیب برساند، بنابراین سعی کنید از آن دوری کنید اگرچه بعضی استرس‌ها در دوران بارد��ری غیر قابل اجتناب هستند اما راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید میزان آن را کاهش دهید. زمانی را به استراحت و ورزش اختصاص دهید، غذای سالم بخورید و هر هفته برای خودتان اهدافی واقعی تنظیم کنید.

 

3- ورزش نکردن 

 

تعدادی از زنان فکر می‌کنند که ورزش در طول بارداری تاثیر منفی بر رشد کودک خواهد داشت. اما تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در طول بارداری هیچ ضرری ندارد. ورزش، استرس شما را کاهش می‌دهد، کمک می‌کند تا خوابی بهتر داشته باشید، تناسب اندام و سلامت خود را حفظ کنید و برای تولد کودک خود آماده باشید. اگر شما در دوران قبل از بارداری به طور مداوم ورزش می‌کردید، می‌توانید این روند را ادامه دهید. استثناهایی در این زمینه وجود دارد برای مثال اسب دوانی و اسکی روی آب برای زنان باردار به شدت خطرناک است. بنابراین با پزشک خود درباره برنامه ورزشی‌تان مشورت کنید. اگر شما تا قبل از بارداری‌ اهل ورزش نبودید، حال وقت آن است به سراغ آن بروید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند از ورزش‌‌های سبکی چون شنا، پیاده روی و یوگا، به مقدار کمی در هفته، شروع کنید.

 

4- دروغ گفتن به ماما یا پزشک

 

آن‌ها مقابل شما قرار ندارند بلکه کنارتان هستند. اگر سیگار می‌کشید، به جای آن‌که از روی خجالت به آن‌ها دورغ بگویید، بهتر است صادق باشید. آن‌ها می‌توانند با ارائه پیشنهادهایی به شما کمک کنند. تمام سوالات آن‌ها دلیل دارد و شما موظفید صادقانه پاسخ دهید. این کار به شما این اطمینان را خواهد داد که بهترین مراقبت را برای خود و کودک‌تان پیش خواهید گرفت. اگر به دلیل شرایط قبلی‌تان دارویی مصرف می‌کنید و حال می‌خواهید آن را رها کنید، قبل از هر کاری با دکتر خود مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که مصرف این دارو در دوره بارداری شما بی‌خطر خواهد بود یا اگر نبود چه جایگزینی می‌تواند داشته باشد.

 

5- نبستن کمربند ایمنی

 

بعضی از زنان از بستن کمربند ایمنی در طول بارداری خودداری می‌کنند و معتقدند که در این شرایط کودک‌شان در زمان حادثه کمتر در خطر خواهد بود. در واقع کودک شما سالم‌ترخواهد بود اگر کمربند را ببندید. کمربند باید زیر شکم  و بین سینه‌هاتان قرار بگیرد. مطمئن شوید که کمربند صاف است و پیچ نخورده و قبل از حرکت آن را چک کنید.

 

6-  نداشتن مقاربت

 

بعضی از زوج‌ها درباره مقاربت در طول بارداری نگرانند و از آن اجتناب می‌کنند. البته اگر شما تمایلی به این کار در طول بارداری‌تان ندارید، مشکلی نیست. اما اگر تمایل دارید محتاط باشید. مقاربتی طبیعی به کودک شما آسیب نمی‌رساند. مقاربت استرس شما را کاهش می‌دهد بنابراین با همسر خود رابطه داشته باشید و از فواید ترشح هرمون‌‌هایی چون اندورفین در طول مقاربت لذت ببرید.

 

7- ارتباط برقرار نکردن

 

بیشتر زنان باردار نگرانی‌هایی را درباره کودک، والدین و شرایط مالی خانواده خود تجربه می‌کنند. حتما شما می‌خواهید تا حداقل کمی از این نگرانی‌ها را از بین ببرید. سعی کنید زیاد نگران نباشید و اجازه ندهید نگرانی، استرس شما را بیشتر کند. در اینجا ارتباط برقرار کردن به شما کمک خواهد کرد. با همسر خود درباره نگرانی‌هایتان صحبت کنید و بدانید که او نیز همین احساس را دارد و می‌تواند با انجام کاری یا بیان کلماتی شما را آرام کند. اگر خانواده یا دوستان‌تان می‌توانند به شما کمک کنند، آن‌ها را نیز در جریان بگذارید. مطمئنا آن‌ها از این‌که به شما کمک کنند خوشحال خواهند شد.

 

8-  فراموش کردن مراحل پس از بارداری

 

بعضی از زنان تنها درباره تولد کودک خود نگران‌اند و آنچه را پس از آن پیش رو دارند، فراموش می‌کنند. شما باید نه تنها برای تولد کودک‌تان، که از نظر روحی نیز آماده مادر شدن باشید. به همان اندازه که به رنگ کردن اتاق کودک‌تان و خرید لباس‌های او توجه می‌کنید، به همان اندازه نیز باید به مادر شدن خود بیاندیشید. آیا می‌دانید چگونه پوشک کودک را عوض یا چگونه گریه او را قطع کنید؟ آیا آماده‌اید تا کودکی را در خانه‌تان بپذیرید؟ بنابراین مطمئن باشید که برای تولد او و آنچه پس از آن رخ خواهد داد، آماده‌اید.

 

9- گوش نکردن به بدن خود

 

طبیعت مادرانه باهوش است و از طریق بدن‌تان با شما ارتباط برقرار می کند. احساس خستگی می‌کنید؟ شاید بدن شما به کمی استراحت  احتیاج دارد. احساس سرگیجه می‌کنید؟ برای لحظه‌ای بنشینید. نمی‌توانید بخوابید؟ سعی کنید درباره مشکلات‌تان با کسی صحبت کنید تا استرس شما کاهش یابد. مطمئن باشید که به مقدار کافی استراحت می‌کنید، غذای سالم می‌خورید و آب می‌نوشید. به بدن خود گوش دهید و از این‌که کارها را آسان‌تر بگیرید هراس نداشته باشید.

 

10- اعتماد نکردن به بدن خود

 

زایمان یکی از ناشناخته‌ترین امور است و همین موضوع باعث می‌شود که زنان باردار بترسند. پیش‌بینی عمل زایمان‌تان و این‌که چطور می‌توانید آن را تحمل کنید غیر ممکن است (حتی اگر قبلا آن را تجربه کرده‌اید). تمام زن‌ها و تمام زایمان‌ها با هم متفاوت‌اند. داستان‌های ترسناک زایمان را فراموش کنید و به جای آن روی بدن خود تمرکز کنید و به آنچه می‌گوید، گوش دهید. مطمئن باشید که بدن شما برای زایمان طراحی شده است. حتی اگر زایمان با برنامه قبلی خود پیش نرود، بدین معنی نیست که بدن شما شکست خورده است.

 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه