نی نی بان: در سال دوم زندگی، هنوز شیر مادر منبع عمده تامین انرژی و سایر موادمغذی کودک است در نتیجه همچنان بر تغذیه با شیر مادر تاکید می‌شود ولی باید توجه داشت که شیر بعد از صرف وعده‌های غذا به کودک داده شود. اگرچه کودک می‌تواند از غذای سفره خانوار استفاده کند ولی هنوز باید تغییراتی در غذا داد تا هضم آن آسان‌تر شود. نباید انتظار داشته باشید که کودکان نیز مانند بزرگسالان فقط صبحانه، ناهار و شام بخورند بلکه باید به‌خصوص بعد از سال اول زندگی حتی تا 5 سالگی حداقل روزانه 5 وعده غذا به آنها داد. ...

نی نی بان: در سال دوم زندگي، هنوز شير مادر منبع عمده تامين انرژي و ساير موادمغذي كودك است در نتيجه همچنان بر تغذيه با شير مادر تاكيد مي‌شود ولي بايد توجه داشت كه شير بعد از صرف وعده‌هاي غذا به كودك داده شود...
 

کودکان 1 تا 5 ساله و اصول تغذیه مناسب - تصویر 1

 

اگرچه كودك مي‌تواند از غذاي سفره خانوار استفاده كند ولي هنوز بايد تغييراتي در غذا داد تا هضم آن آسان‌تر شود. نبايد انتظار داشته باشيد كه كودكان نيز مانند بزرگسالان فقط صبحانه، ناهار و شام بخورند بلكه بايد به‌خصوص بعد از سال اول زندگي حتي تا 5 سالگي حداقل روزانه 5 وعده غذا به آنها داد.

 

به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي در تمام دوران زندگي به‌‌خصوص دوران كودكي و نوجواني از مقادير بسيار كم‌نمك آن هم هنگام طبخ غذا استفاده کنيد و نمکدان را سر ميز يا سفره نبريد.

 

براي تامين تمام مواد مغذي مورد نياز كودكان، برنامه غذايي آنان بايد شامل تركيبي از مواد مغذي مختلف از 4 گروه اصلي غذايي باشد. گروه‌هاي اصلي غذايي عبارتند از: گروه نان و غلات، گروه شير و لبنيات، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ، گروه سبزي‌ها و ميوه‌ها.

- در تغذيه كودك از ظرف و قاشق تميز (قاشق مرباخوري براي كوچك‌ترها و قاشق غذاخوري براي كودكان بزرگ‌تر) استفاده كنيد.

- قبل از غذا دادن به كودك، دست‌ها و صورت او را بشوييد.

- آب و مايعات را با فنجان يا ليوان تميز به كودك بدهيد.

- در غذا دادن به كودك صبور باشيد و آرام‌آرام به او غذا بدهيد.

- درصورتي كه تمايل به خوردن غذاي خاصي ندارد، هرگز او را مجبور به غذا خوردن نكنيد و سعي كنيد با تغيير مزه يا نحوه طبخ، غذا را مجددا به كودك بدهيد و در صورتي كه باز هم علاقه‌اي به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزي از دادن آن غذا صرف‌نظر کنيد و مجددا آن را به برنامه��غذايي كودك اضافه كنيد.

- هنگام غذا دادن به كودك با او با آرامش و محبت صحبت كنيد تا زمان غذا خوردن براي كودك خوشايند باشد و خاطره خوشي در ذهن او بماند.

- مقدار غذاي هر وعده كودك را با افزايش سن كودك بيشتر كنيد.

- به مقدار غذايي كه كودك مي‌خورد توجه كنيد، براي هر كودك يك بشقاب جداگانه در نظر بگيريد.

- با افزايش سن كودك براي غذا خوردن به كودك استقلال بدهيد و به‌تدريج فقط مقدار و نحوه غذا خوردن كودك را نظارت و او را به خوردن ترغيب كنيد.

- براي غذا خوردن كودك به او جايزه ندهيد بلكه براي ترغيب او به غذا خوردن از طعم غذا تعريف كنيد. به‌خصوص نبايد به او جايزه‌هايي مانند پفک و چيپس يا موادي با ارزش غذايي پايين داد.

- به كودك اجازه دهيد غذا خوردن را خودش تجربه كند حتي اگر مقداري غذا هنگام خوردن ريخته شود يا دست و لباس‌هاي خود را كثيف كند.

 

 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه