آیا من واقعا نیاز دارم که ویتامین های تکمیلی دریافت کنم؟ نی نی سایت: اگر برنامه غذائی شما کامل است و همه مواد غذائی مثل گوشت، لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات و غلات را می‌خورید، پس تمام مواد مورد نیاز خود و فرزندتان را دریافت می‌کنید. اما واقعیت این است که اغلب خانمها به دلیل ویارهای صبحگاهی بهتر است از مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی استفاده کنند و ترجیحا قبل از دوران حاملگی استفاده از این مواد را شروع نمایند. بنابراین استفاده از این مواد یک راهکار مطمئن و تضمین‌شده برای دریافت مقدار مورد نیاز و ...


آيا من واقعا نياز دارم كه ويتامين هاي تكميلي دريافت كنم؟

نی نی سایت: اگر برنامه غذائي شما كامل است و همه مواد غذائي مثل گوشت، لبنيات، ميوه‌ها، سبزيجات و غلات را مي‌خوريد، پس تمام مواد مورد نياز خود و فرزندتان را دريافت مي‌كنيد. اما واقعيت اين است كه اغلب خانمها به دليل ويارهاي صبحگاهي بهتر است از مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني استفاده كنند و ترجيحا قبل از دوران حاملگي استفاده از اين مواد را شروع نمايند. بنابراين استفاده از اين مواد يك راهكار مطمئن و تضمين‌شده براي دريافت مقدار مورد نياز ويتامينها و مواد معدني است. خانم هائي كه مشكلات خاص و يا محدوديت‌هاي غذائي داشته و يا از عوارض مختلف حاملگي رنج مي برند، حتما بايد ويتامين‌هاي مختلف را در دوران حاملگي دريافت كنند؛ مثلا گياهخواران، افرادي با عدم تحمل نسبت به برخي مواد غذايي مانند لاكتوز، بارداري دوقلويي يا تعداد قل‌هاي بيشتر، مبتلايان به انواع مشكلات خوني يا بيماريهاي مزمن جزو اين دسته از افراد مي‌باشند.

چه موادي درمكمل‌ها وجود دارد كه من از طريق غذاها نمي‌توانم آنها را دريافت كنم؟

اگر شما همواره تغذيه خوبي داريد و قوانين تغذيه اي را رعايت مي كنيد، معمولا همه مواد مورد نياز خود را از طريق غذا دريافت مي‌كنيد به جز دو مورد بسيار مهم:

1- اسيد فوليك: خوردن يك داروي مكمل تنها راه مطمئن دريافت مقدار كافي اسيد فوليك در روز است. تمام مقالات پزشكي پيشنهاد مي‌كنند اقلا" يك ماه قبل از حاملگي خوردن 400 ميكروگرم از اين ماده را آغاز كنيد و با شروع حاملگي ميزان آن را به 600 ميكروگرم در روز افزايش دهيد (البته اين مقدار علاوه بر مقداري است كه شما از طريق غذاها اسيد فوليك دريافت مي‌كنيد و البته جذب اين نوع نيز به سادگي قرص‌هاي تكميلي نخواهد بود). تحقيقات نشان داده‌اند كه دريافت اين مقدار اسيد فوليك مي‌تواند تا 70% سبب كاهش اختلالات لوله عصبي شود. اغلب داروهاي تكميلي براي دوران حاملگي حاوي 600 تا 1000 ميكروگرم اسيد فوليك هستند. اگر شما يك قرص كامل از اين مكمل‌ها را نمي‌خوريد، قرص جداگانه اسيد فوليك استفاده كنيد. اگر شما سابقه به دنيا آوردن نوزادي با اختلالات لوله عصبي داريد بايد روزانه 4000 ميكروگرم يا 4 ميلي‌گرم اسيد فوليك دريافت كنيد. در مورد انتخاب داروي تكميلي مناسب با پزشك خود مشورت كنيد.

2- آهن: داروي‌هاي تكميلي دوران حاملگي مي تواند ضامن درياف�� مقدار كافي آهن در اين دوران باشد. معمولا اغلب خانم‌ها نمي‌توانند آهن مورد نياز بدن خود و جنين را تنها از مواد غذائي مصرفي روزانه تامين كنند. چرا اين اتفاق مي افتد؟ چون بدن در دوران حاملگي مقدار بيشتري خونسازي مي‌كند تا بتواند از جنين در حال رشد حمايت كند. بنابراين ذخائر آهن بدن شما كاهش مي يابد و براي جلوگيري از ايجاد كم خوني فقر آهن در دوران حاملگي اغلب خانم‌ها بايد آهن تكميلي دريافت كنند. مقدار تجويز شده براي دوران حاملگي 27 ميلي‌گرم است، 50% بيشتر از زماني كه شما حامله نيستيد. متخصصين توصيه مي­كنند كه در اولين ويزيت حاملگي به خانم ها آهن با دوز 30 ميلي‌گرم در روز داده شود، چه در يك قرص جداگانه چه به همراه ساير مواد مورد نياز. اغلب مكمل‌هاي دوران حاملگي حاوي 27 تا 60 ميلي گرم آهن هستند. (مطمئن شويد كه اين داروها را دور از دسترس بچه ها قرار مي دهيد چون براي آنها بسيار خطرناك است.) بعضي از خانم‌ها نياز دارند كه مقدار بيشتري آهن دريافت كنند. بعد از آزمايش خون اوليه پزشك شما تشخيص مي‌دهد كه آيا به آهن بيشتري نياز داريد يا خير؟ به خانم هائي كه كم خوني فقر آهن دارند توصيه مي ‌شود كه روزانه علاوه بر مكمل دوران حاملگي، 60 تا 120 ميلي‌گرم آهن اضافه دريافت كنند. اگر شما هنوز حامله نشده‌ايد اما كم خوني فقر آهن داريد معمولا پزشكتان توصيه مي كند كه از هم اكنون قرص آهن دريافت كنيد.

آيا موادي هستند كه در قرصهاي مكمل دوران حاملگي وجود ندارند؟

كلسيم يكي از مواد معدني است كه ممكن است مقدار مورد نياز روزانه در قرصهاي مكمل وجود نداشته باشد. اغلب قرص‌هاي مكمل دوران حاملگي حاوي 100 تا 200 ميلي‌گرم از كلسيم هستد اما بعضي از آنها هيچ كلسيمي ندارند. دليل اين مسئله اين است كه كلسيم خيلي حجيم است و خود اين قرص‌ها به حد كافي بزرگ هستند. مقدار مورد نياز كلسيم شما در اين دوران 1000 ميلي گرم است يعني همان مقداري كه در دوران قبل از حاملگي به آن نياز داشته‌ايد.

(اگر شما 18 ساله يا جوانتر هستيد روزانه به 1300 ميلي گرم كلسيم احتياج داريد). اما حتما بايد ميزان مورد نياز كلسيم روزانه خود را دريافت كنيد زيرا بدن شما با مصرف جنين‌تان احتياج به كلسيم بيشتري دارد در غير اين صورت در دورانهاي بعدي زندگيتان مستعد پوكي استخوان خواهيد بود. خوشبختانه شما از روش هاي مختلفي مي‌توانيد اين ماده را دريافت كنيد. به عنوان مثال هر ليوان شير يا ماست حاوي 300 تا 350 ميلي‌گرم كلسيم است. اما اگر معده شما نمي‌تواند مواد لبني را تحمل كند مي‌توانيد از قرص‌هاي تكميلي ديگري براي دريافت كلسيم استفاده كنيد. بعضي از انواع جويدني اين قرص‌ها طعم خوبي دارند.

قرص‌هاي مكمل همچنين حاوي اسيد‌هاي چرب مورد نياز بدن نيستند. DHA كه يكي از انواع اسيدهاي چرب امگا-3 است، براي رشد بافت عصبي، مغز و چشم جنين شما بسيار مهم است. ميزان مناسب DHA‌ روزانه 300 ميلي‌گرم است، مقداري كه با خوردن 150 تا 300 گرم ماهي‌هاي آب سرد مثل قزل آلا تامين مي شود. در رژيم غذائي اغلب مردم اين مقدار ماهي خورده نمي شود بنابراين در مورد دريافت مكمل‌هاي حاوي امگا-3 يا DHA با پزشك خود مشورت كنيد.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه